Blogg

Pengar för sex – turistparadisets baksida

”Det är tidig morgon i den lilla byn Tat Kuang, med dimma som lättar över de djungelbeklädda bergen. Prim står i sovdräkt utanför familjens hydda, för en gångs skull vaken före tuppen. Med jord mellan tårna sträcker hon på sig och hälsar dagen välkommen.”

Så lyder inledningen på Staffan Nordstrands bok ”Under Floden”.  Prim är fjorton år och bor med sin familj i bergtrakterna i Laos. Efter en sorglig familjetragedi bryts hennes tillvaro sakta men säkert samman. Hennes mamma blir utsatt för en hemsk händelse och behöver därför läkarvård. Dyr läkarvård. Eftersom Prims familj inte har några ekonomiska resurser tvingas tonårstjejen att hitta ett arbete i Thailands turistkvarter. Hon slussas in i bordell-livet. Under stränga förhållanden får Prim lära sig hur livet som tvångsprostituerad ser ut. Hon tvingas ta emot ett stort antal män varje dag. När som helst under dygnet.

En stor andel av de som köper sex i Asien är västerlänningar. Affärsmän, fäder, söner ser sig rätten att för en timme, en natt eller i vissa enstaka fall för en hel vecka köpa sig en kvinna. Människor från västvärlden åker till dessa mysiga turistmål för att njuta av livet. Familjefäder strosar runt i dessa kvarter och dräglar över de unga lättklädda kvinnorna medan deras kvinnorna ler genant och tittar åt ett annat håll. Barnen ler, skrattar och svischar runt ont anande om vad som sker innanför de hårt kontrollerade bordellväggarna.

Staffan Nordstrand, som i dag är verksam som chef för ett byggprojekt i Thailand, har arbetat med oerhörda mängder fakta för att lyckas skildra denna berättelse. Vissa missar vad det gäller årtal och dylikt sänker givetvis helhetsintrycket av denna bok. Men eftersom författaren ändå på ett träffsäkert sätt lyckas skildra denna hemska företeelse och samtidigt förmedla hur viktigt det är att som turist tänka sig för hur man agerar och beter sig då man besöker landet kan jag inte annat än att ge den betyg fyra E.

Betyg: EEEE

Dela med dig..
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrShare on StumbleUponEmail this to someoneShare on LinkedInPin on Pinterest
  • Hej! Du borde läsa priset på ett barn om du tyckte denna bok var intressant.
    Den är hemsk men väldigt väldigt bra skriven. Det är en verklighetsbaserad historia! Mvh Linda

• Emelie

Hej!

Tack för boktipset!Det ska jag verkligen kolla upp!
    Mvh Emelie

• Staffan Nordstrand

Hej Emelie
    Jag är mycket glad för att du har tagit upp min bok.
    jag jobbar just nu med nummer två,Tiggarpojken.
    Men Emelie, jag hoppade till när jag såg att jag missat något årtal.
    Hjälp mig, jag har redan blivit blind av mina egna missar.
    Jag kan inte hitta det.

Med vänlig hälsning

Staffan N

Ps. det tog mig fyra år att göra faktainsamlingen.

• Hej Staffan!

Roligt att du hittade mitt inlägg om boken. Tycker som sagt att den var väldigt givande att läsa och det känns som ett väldigt aktuellt och givetvis viktigt ämne. Jag tycker att frågor kring människohandel (både i och utanför Sverige) dessvärre kanske inte alltid får den uppmärksamhet i samhällsdebatter och andra forum som den förtjänar. Därför tycker jag att det var extra givande att läsa din bok.

För att svara på din fråga. Jag fann några missar vad det gäller årtal ( om jag nu inte helt misstolkat). Sid. 129, sista stycket, Citat: ” Ja, sa Frank, i juni tjugohundranio kunde vi…” hur kan det vid denna tidpunkt vara 2009?? Detta utspelas ju innan tsunamikatastrofen 2004.
    Dessutom har jag en annan fundering (gäller samma sida). Prim föddes 1984 och hon var tolv år då det som som står på sid. 129 skedde. Då borde det väl vara år 1996 och inte 1998? Det står nämligen ”nittioåtta” i ett citat på slutet av sid. 129. Hoppas jag tolkat detta rätt!:-)

Hälsningar

Emelie Kalén