Blogg

Pengar för sex – turistparadisets baksida

”Det är tidig morgon i den lilla byn Tat Kuang, med dimma som lättar över de djungelbeklädda bergen. Prim står i sovdräkt utanför familjens hydda, för en gångs skull vaken före tuppen. Med jord mellan tårna sträcker hon på sig och hälsar dagen välkommen.”

Så lyder inledningen på Staffan Nordstrands bok ”Under Floden”.  Prim är fjorton år och bor med sin familj i bergtrakterna i Laos. Efter en sorglig familjetragedi bryts hennes tillvaro sakta men säkert samman. Hennes mamma blir utsatt för en hemsk händelse och behöver därför läkarvård. Dyr läkarvård. Eftersom Prims familj inte har några ekonomiska resurser tvingas tonårstjejen att hitta ett arbete i Thailands turistkvarter. Hon slussas in i bordell-livet. Under stränga förhållanden får Prim lära sig hur livet som tvångsprostituerad ser ut. Hon tvingas ta emot ett stort antal män varje dag. När som helst under dygnet.

En stor andel av de som köper sex i Asien är västerlänningar. Affärsmän, fäder, söner ser sig rätten att för en timme, en natt eller i vissa enstaka fall för en hel vecka köpa sig en kvinna. Människor från västvärlden åker till dessa mysiga turistmål för att njuta av livet. Familjefäder strosar runt i dessa kvarter och dräglar över de unga lättklädda kvinnorna medan deras kvinnorna ler genant och tittar åt ett annat håll. Barnen ler, skrattar och svischar runt ont anande om vad som sker innanför de hårt kontrollerade bordellväggarna.

Staffan Nordstrand, som i dag är verksam som chef för ett byggprojekt i Thailand, har arbetat med oerhörda mängder fakta för att lyckas skildra denna berättelse. Vissa missar vad det gäller årtal och dylikt sänker givetvis helhetsintrycket av denna bok. Men eftersom författaren ändå på ett träffsäkert sätt lyckas skildra denna hemska företeelse och samtidigt förmedla hur viktigt det är att som turist tänka sig för hur man agerar och beter sig då man besöker landet kan jag inte annat än att ge den betyg fyra E.

Betyg: EEEE